De Paas Kortingsactie 2018 start nu! Gebruik de code VZA2637 en je ontvangt 15% korting op het gehele assortiment (actie loopt tot en met zaterdag 31 maart 2018 om 23:59:59. Voor actievoorwaarden, zie Facebook of de originele mail.) https://www.kokosolienederland.nl

(Wat de timer hierboven betekent, lees je onderaan dit bericht!)

Op het moment van schrijven schijnt de zon en komt er al voorzichtig een lente-achtige sfeer tevoorschijn. Voor veel mensen betekent dit dan ook een periode waar wat meer naar de gezondheid wordt gekeken. Maar…hoe pak je dat aan? Een gezonde levensstijl is iets wat vast in je ritme moet zitten. Niet iets waar je “even” wat aandacht aan geeft om vervolgens weer links te laten liggen. Toch kan het nuttig zijn om enkele relatief eenvoudige tips uit te voeren die niet veel geld (hoeven te) kosten en waarmee je jezelf toch een nuttig duwtje in de rug geeft.

Daarom volgen hieronder 5 “quick-fix” tips die je snel kunt toepassen en je wel degelijk kunnen helpen om deze lente een gezonde start te geven.

1) Gebruik meer omega-3 vetten

Waarschijnlijk heb je al lang al van omega-3 vetzuren gehoord. In dat geval weet je vast dat je deze vooral uit vis kunt halen. Als je nog niet precies weet wat omega-3 is en wat het voor je kan doen, lees dan even verder. Overigens ook als je wél al ingelezen bent over dit onderwerp, want er zijn wel even een paar dingen die je moet weten.

Omega-3-vetzuren zijn een speciale soort meervoudig onverzadigde vetzuren met aangetoond positieve uitwerkingen. Zo is de inname van deze vetzuren onder andere in verband gebracht met:

  • een beter geheugen
  • een betere stemming
  • verlichting van depressieve gevoelens bij met name vrouwen
  • verlaging van ontstekingen
  • betere signaalfunctie in zenuwcellen en andere cellen
  • gezondere cholesterolspiegel

Als men het over omega-3 heeft, komt zeer waarschijnlijk in dezelfde zin ook het word”vis” naar voren. Maar is vis wel de meest geschikte bron om je omega-3 vetzuren uit te halen? Veel commerciële soorten visolie, rijkelijk te vinden in online winkels maar ook in bekende reformhuizen en drogisterijen bevatten omega-3 uit gekweekte vissoorten. Helaas zijn de omstandigheden in deze massakwekerijen niet altijd goed. In dit recente artikel van de Tampa Bay Times kun je er meer over lezen.

Maar wat zijn dan wél verantwoorde alternatieven om aan je omega-3 vetten te komen?

Om op andere manieren aan omega-3 te komen heb je onder andere de volgende keuzes:

  • groene bladgroenten (denk aan spinazie)
  • walnoten en walnootolie
  • zaden en pitten zoals hennepzaad en lijnzaad

Een ander alternatief waar ik erg over te spreken ben zijn de veganistische supplementen van Testa (ik schrijf dit 100% onafhankelijk; wij hebben geen belangen in deze promotie). De omega-3-olie die hier in zit wordt gewonnen uit algen en is (dus) 100% plantaardig. Een groot voordeel hiervan is dat het aandeel vervuiling met zware metalen zeer zeer klein is. Dit in tegenstelling tot omega-3-olie die uit sommige vissen worden gewonnen of die sowieso in vissen zitten die je in de winkel kunt kopen. Daarnaast vind ik het vegetarische aspect een grote pre: voor deze omega-3-olie worden geen dieren gedood!

 

2) Magnesium

Magnesium (chemische notatie Mg) is een onmisbaar element. Het is verantwoordelijk voor wel 300 processen in ons lichaam dus je kunt je voorstellen dat magnesium een belangrijke plaats inneemt in ons spectrum aan mineralen. Vooral stress blijkt een factor te zijn die magnesiumgehaltes in het lichaam snel doet afnemen. Daarom, en zéker in onze westerse maatschappij met een hoge werkdruk, is het belangrijk om de inname van magnesium goed in te gaten te houden.

Natuurlijke bronnen van magnesium

Magnesium komt veel voor in de natuur en er zijn een aantal voedingsmiddelen te noemen met een hoog gehalte aan magnesium. Zo haal je dit element bijvoorbeeld uit:

  • avocado
  • groene bladgroenten
  • bananen
  • peulvruchten
  • zaden (met name pompoenzaden) en noten
  • cacao, ook in de vorm van bvb extra pure chocolade
  • spirulina

Als je denkt echt te weinig magnesium binnen te krijgen of zelfs al een tekort te hebben, dan is ook bijslikken met supplementen een optie (laat dit echter niet een volledige vervanging voor voeding zijn en gebruik supplementen altijd tijdelijk met regelmatig een pauze). Maar niet alle vormen van magnesium zijn even goed opneembaar. Dit wordt de biobeschikbaarheid genoemd.

Vormen van magnesium met een hoge biologische beschikbaarheid

Wil je bijslikken, kies dan een magnesiumsupplement waarbij het magnesium bij voorkeur aan een organisch zuur of eiwit gebonden is. Goed opneembare vormen van magnesium zijn o.a. de volgende (1,2):

  • magnesium (bis) glycinaat
  • magnesium tauraat
  • magnesium citraat
  • magnesium mallaat
  • magnesium treonaat

Minder goed opneembare en tevens minder gezonde vormen van magnesium zijn:

  • magnesium oxide
  • magnesium sulfaat
  • magnesium glutamaat
  • magnesium aspartaat

Ik doe geen merkaanbevelingen, dit is iets dat je echt zelf het beste uitzoekt.

3) Biologische koudgeperste kokosolie

Uiteraard mag kokosolie niet in deze tiplijst ontbreken!

Sowieso is het verstandig om een breed pallet aan oliën en vetten binnen te krijgen. Dus naast kokosolie ook roomboter, olijfolie, lijnzaadolie en andere natuurlijke oliën. Kijk uit met andere commerciële oliën zoals koolzaadolie en zonnebloemolie. Veel commerciële vetten bevatten omega-6-vetzuren, die juist weer voor méér ontstekingen zorgen.

Om wettelijke redenen mogen we hier niet uitweiden over eventuele medische effecten van kokosolie. Ik adviseer je daarom om op internet goed te kijken naar websites die hierover wél schrijven 😉

4) Minder suiker / koolhydraten

Ik ben al jaren een voorstander van minder suiker en koolhydraten eten. Dit, om in ieder geval het simpele feit dat als je bloedsuiker te lang te hoog is, je simpelweg geen vet kunt verbranden. Veel van de tegenwoordig beschikbare koolhydraten zitten in bewerkt voedsel. Dit voedsel is vaak rijk aan eerdergenoemde omega-6-vetzuren (ontstekingsbevorderend), zout (bloeddrukverhogend) en E-nummers (need I say more?).

Je kunt gemakkelijk eens een paar weken proberen om wat minder koolhydraten te eten. Sterker nog, als je even het e-book op deze pagina downloadt “Voeding die mijn leven veranderde”, krijg je gratis en voor niks een menu dat je kunt gebruiken om dit een paar weken te proberen. Het zal je verbazen wat je in enkele weken kunt bereiken…

Minder koolhydraten eten met je voeding is relatief simpel (als je eerst aan de suikers ontwend bent): je voegt ze gewoon niet meer toe! Dus no more aardappelen, pizza, paasta’s, rijst, brood en andere voedingsmiddelen hoog in koolhydraten.

In plaats daarvan ga je de nadruk meer leggen op natuurlijke(re) voeding zoals groenten, fruit (met mate), noten, zaden, pitten, en allerlei eiwitbronnen (dit kan zowel vegetarisch als veganistisch als omnivoor).

 

5) Drink voldoende water

Dit klinkt misschien als een wat algemene tip, maar toch is voldoende water drinken om heel veel redenen goed. Voldoende water zorgt namelijk onder andere voor:

  • het uitscheiden van afvalstoffen
  • een beter werkend brein
  • het verminderen van hongergevoelens (en dus het voorkómen van over-eten)

Een speciale tip die ik je hierbij wil geven is het maken van een zogeheten ‘sol’. Een sol is een verzadigde oplossing van Keltisch zeezout. Keltisch zeezout bevat in tegenstelling tot het normale keukenzout dat we kennen, meer dan 80 mineralen en sporenelementen. Maak je hier een sol van, dan kun je aan elk glas water dat je drinkt een theelepeltje toevoegen. Op deze manier krijg je op een volstrekt natuurlijke manier je mineralen en sporenelementen binnen.

Uitsluitend water drinken zonder daarbij aan je mineralen te denken zorgt er in principe voor dat je meer mineralen uitscheidt dan je binnenkrijgt. Tip: google eens op ‘sol’ en je vindt zo meerdere bruikbare tips om elke dag voldoende mineralen en sporenelementen binnen te krijgen.

Tot slot

Natuurlijk is dit maar een kleine greep aan dingen die je kunt doen om je gezondheid snel een juiste boost te geven. Wat doe jij om je dagelijkse leven gezonder te maken? Ik hoor jouw suggestie graag in een reactie onderaan dit bericht!

Paas Kortingsactie 2018

Op woensdag 28 maart rond 19:30u start de Paas Kortingsactie 2018 met aantrekkelijke kortingen. Als de teller aan het begin van deze pagina op 0 staat, zal automatisch de kortingscode verschijnen die je recht geeft op 15% korting op ALLES. (Je ontvangt morgenavond nog een mail ter herinnering)

We hebben van Ölmühle Solling de glazen weckpot 1000 ml én dezelfde kokosolie in 1000 ml pot met schroefdeksel. Verder hebben we uiteraard ons eigen merk biologische koudgeperste kokosolie in 1000 ml pot én dezelfde biologische koudgeperste kokosolie in 2000 ml pot. Volop keuze dus!

Alles direct uit voorraad!

Én we hebben momenteel voor de grootverbruikers een drietal 25-kg-emmers biologische koudgeperste kokosolie.

Houd deze pagina morgen rond half 8 ’s avonds in de gaten voor de kortingscode voor de Paas Kortingsactie 2018. Dit zullen we ook op Facebook zetten, dus houd ofwel de mail of onze Facebookmelding in de smiezen om van deze actie gebruik te maken! 😉

Help anderen ook gezonder te worden en deel dit artikel
5 gezonde quick-fix tips
Getagd op:gezond eten    gezonde tips    kokosolie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *