biologische kokosolieKokosolie (ook wel kokosvet genoemd) is een smakelijk en natuurlijk product. Het wordt door steeds meer mensen in Nederland en Vlaanderen ontdekt en gebruikt en kent vele toepassingen. Zo kun je met kokosolie bakken en braden, er taarten, bonbons of andere lekkernijen mee maken of er simpelweg wat van aan je (warme) maaltijd toevoegen. Daarnaast geven veel mensen aan, er baat bij te hebben als lichaamsverzorging. Kokosolie verzacht de huid en kan bijvoorbeeld als massageolie of haarverzorging gebruikt worden. Kortom: een breed toepasbaar product met vele voordelen!

Kokosolie lijkt in de laatste jaren wel een hype te zijn geworden. Vooral nu ook supermarkten en drogisterijen snel ingesprongen zijn op de toenemende interesse in dit product. Daarbij wordt helaas niet altijd meer naar kwaliteit gekeken. Op deze website lees je onder andere hoe je een goede kwaliteit van een minder goede kwaliteit onderscheidt. Deze website doet overigens niet mee aan een hype: wij zijn al sinds 2006 actief op het gebied van kokosolie en wij zijn ook al voor dat het een “hype” werd overtuigd van de vele voordelen van dit product. Met deze website hopen we jou een compleet en eerlijk beeld over kokosolie te geven. Wetgeving verbiedt ons overigens om in te gaan op de medische aspecten van dit product. Dat heeft er mee te maken dat wij ook kokosolie aanbieden in onze webshop (TIP: check direct even de zijkant rechts van deze pagina voor actuele aanbiedingen en kortingen!).

Wil je medische informatie over dit product, dan raden we je aan om ofwel zelf op Google te zoeken naar informatie ofwel ons even te contacteren via info[at]kokos-olie.nl (vervang [at] door het apenstaart-teken). Dan sturen we je een bestand met daarin een dertigtal links naar relevante en recente onderzoeken over dit onderwerp. Dat mag namelijk wél 😉

Toepassingen van kokosolie

Kokosolie kent vele toepassingen. Je kunt het niet alleen eten, je kunt het ook gebruiken voor de buitenkant. Denk bijvoorbeeld aan je haren, je huid of je handen. Veel mensen gebruiken kokosolie in bad, maken er zelf tandpasta van of gebruiken het als een natuurlijke deodorant. Onbewerkte kokosolie heeft een heerlijke kokosgeur en kokossmaak. Als je je daarom laat masseren, kun je je op een tropisch eiland wanen! Hieronder volgen twee lijstjes met de meest voorkomende toepassingen van kokosolie.

Als voedingsmiddel:

  • het bakken of braden van vlees, vis en andere eiwitbronnen
  • als vervanger van boter bij bijvoorbeeld het bakken van een taart
  • om bonbons mee te maken
  • op je brood in plaats van boter of margarine
  • voor het wokken van oosterse gerechten
  • gewoon zo aan je eten toe te voegen

Voor het lichaam:

  • als massageolie
  • je kunt er tandpasta van maken
  • om schrale of droge plekken mee te behandelen
  • om je haren mee in te masseren
  • je kunt er gezichtscrème van maken
  • gewoon zo onder de oksels als natuurlijke deodorant
  • als natuurlijk glijmiddel
  • bij kleine wondjes zoals snijwondjes of schaafplekken

Er zijn vast nog veel meer toepassingen te bedenken. Weet jij er meer? Laat jouw suggestie(s) achter in de reacties onderaan dit bericht!

Kokosolie: een stukje geschiedenis

Kokosolie, een van oorsprong tropische olie, heeft lange tijd met een negatief imago te kampen gehad. In de zestiger jaren manipuleerden tegenstanders van verzadigde vetten onderzoeksgegevens. Tegelijkertijd promootten zij hun chemisch geraffineerde plantaardige oliën als ‘gezond’. Dit heeft voor enorm veel gezondheidsproblemen gezorgd. Vloeibare plantaardige oliën bevatten namelijk relatief veel zogeheten ‘omega-6 vetzuren’. Wetenschappers hebben een te hoge inname van dit soort vetzuren gelinkt aan serieuze gezondheidsrisico’s.

Een gebalanceerd voedingspatroon levert zowel meervoudig onverzadigde, enkelvoudig onverzadigde en verzadigde vetzuren. Daarbij is belangrijk dat een omega-6/omega-3-verhouding van ongeveer 1:1 wordt aangehouden.

De onderzoeken van een Amerikaanse arts genaamd Keys speelden in de jaren ’60 een grote rol. Vooral in de vorming van hoe ‘de massa’ dacht over vetten. In deze onderzoeken ‘bewees’ Keys zogenaamd dat verzadigde vetten tot een verhoogd cholesterol zouden leiden. Later onderzoek toonde echter aan dat Keys in zijn 7 Landen Studie veel landen had weggelaten. Had hij die landen wél in zijn onderzoek meegenomen, dan zou hij nooit een relatie tussen verzadigde vetten en een verslechterde gezondheid hebben kunnen aantonen. Bovendien gebruikte Keys in een van zijn onderzoeken gehard kokosvet bij dieren die dat van nature helemaal niet in hun voedingspatroon hebben. Gehard vet, ook wel transvet genoemd, zorgt voor tekorten aan essentiële vetzuren en is tegenwoordig steeds minder in producten te vinden omdat het aangetoond schadelijk is.

Nieuwere inzichten (download het gratis e-book)

Het Voedingscentrum houdt tot op de dag van vandaag hardnekkig vol, dat verzadigde vetten slecht voor de gezondheid zouden zijn. Ondanks bergen aan onderzoek en hun slogan ‘Eerlijk over eten’.

De laatste jaren wordt uit wetenschappelijk onderzoek steeds duidelijker dat verzadigde vetten eigenlijk best wel gezond zijn. Wetenschappers stellen zelfs dat het realistischer is om (weer) anders naar verzadigde vetten te gaan kijken.

In het gratis e-book ‘De waarheid over vetten’ doet auteur Bart van Veen uitgebreid verslag over enkele interessante wetenschappelijke inzichten over kokosolie, cholesterol en verzadigde vetten. Veel van wat wij dagelijks in de media horen, is niet altijd getoetst aan onafhankelijk of zelfs eerlijk onderzoek. Dat komt doordat de voedingsindustrie baat heeft bij de anti-verzadigd-vet boodschap.

Je kunt dit e-book gratis downloaden. Zo ontdek je in een mum van tijd enkele interessante feiten over vetten. Zie het menu hier aan de rechterkant.

Kokosolie bevat 50% laurinezuur

molecuul laurinezuur
Een molecuulmodel van laurinezuur

Kokosolie bestaat voor ongeveer 50% uit het verzadigd vetzuur laurinezuur. Laurinezuur is een verzadigd vetzuur. Het behoort tot de zogeheten middellange keten vetzuren. Laurinezuur wordt in het lichaam omgezet in een molecuul genaamd monolaurine. Moedermelk bestaat voor zo’n 30% uit laurinezuur. Baby’s zijn dus van nature gewend om relatief hoge hoeveelheden (verzadigd) vet binnen te krijgen.

Andere middellange keten vetzuren die je in dit product vindt, zijn caprylzuur en caprinezuur.

Een groot voordele van de middellange keten vetzuren is dat ze een ander pad in je lichaam volgen dan de vetzuren uit andere olie- en vetsoorten. Deze vetzuren worden namelijk direct aan je bloed afgegeven en geven dan ook sneller energie dan andere vetzuren. Deze snelheid is vergelijkbaar met die van koolhydraten. Voor veel mensen kan dit een uitkomst bieden, onder andere voor sporters of mensen die er om andere redenen baat bij hebben.

Zie ook het artikel ‘De voedingswaarde van kokosolie‘.

Kokosolie is een stabiele keukenolie

Kokosolie kent vele toepassingen. Zo kun je er in een handomdraai heerlijke smoothies mee maken!Kokosolie bestaat voor grofweg 90% uit verzadigde plantaardige vetten. Verzadigde vetten zijn zeer ongevoelig voor hitte, zonlicht of contact met zuurstof. Daarom is het van nature langer houdbaar en wordt het minder snel giftig tijdens het bakken.

Het gaat dan ook volgens gebruikers tot wel 15 keer zo lang mee in de frituurpan dan gangbare frituuroliën. TIP: wanneer je frituurt met niet-ontgeurde virgin kokosolie, houd dan een maximum frituurtemperatuur aan van 170°C. Het rookpunt ligt namelijk bij 177°C. Kokosolie heeft doorgaans een natuurlijke houdbaarheid van wel 2 jaar na productie. Veel mensen bakken in ‘populaire’ oliën zoals zonnebloemolie of sojaolie. Deze oliesoorten zijn echter juist zeer gevoelig voor hitte en verbranding.

Zie ook het artikel over frituren in kokosolie.

 

 

Kokosolie bevat 8,6 kilocalorieën per gram

Kokosolie bestaat voor zo’n 65% uit midddellange keten vetzuren. Dat zijn vetmoleculen die niet zo lang zijn als de vetzuren uit gangbare bronnen van olie en vet. Dit verklaart ook waarom het minder calorieën levert dan andere oliën en vetten. Het levert namelijk zo’n 8,6 kcal per gram, terwijl de meeste vetten en oliën 9 kcal per gram leveren.

Bron:
Mary G. Enig, Ph.D. Feiten over vetten. Het complete basiswerk over de voedingswaarde van oliën, vetten en cholesterol. 

Overtuigd? Of juist nog niet overtuigd? Ontdek hier de 7 bewezen voordelen van onze biologische kokosolie…

Meer weten? Download onze gratis producten in de sectie ‘Gratis downloads‘. Bijvoorbeeld ons e-book met kokosolie recepten of ons gratis e-book met low carb recepten voor wie extra aandacht aan zijn of haar gezondheid wil schenken!

Links

BiologischeKokosolie.nl: eenvoudige en heldere website over biologische kokosolie

Kokosolieplein.nl: informatieve site over kokosolie

Kokosolie Nederland Webshop: webshop met diverse soorten biologische kokosolie

Foody.nl: tientallen recepten met kokosolie

Koolhydraatarmerecepten.nl: allerlei koolhydraatarme recepten (goed voor je gewicht ;-)) en meer!

Help anderen ook gezonder te worden en deel dit artikel

185 gedachten over “Kokosolie: de gezondste olie op aarde!

  • 23 januari 2016 om 19:49
    Permalink

    Hallo, sinds een tijdje frituren we in kokosolie, en daar zijn we zeer tevreden mee. Helaas merken we na een aantal keren bakken dat het frituur enorm gaat schuimen wanneer we er verse frites indoen. ook zien en proven we dat de frietjes eerst niet goed “dichtschroeien” en meer en meer van binnenuit ook hard bakken, alsof alle vet erin trekt.
    We hebben de kokosolie al gefilterd, maar dat maakt geen verschil.
    Hebben jullie tips ? Enig idee wat er nu mis gaat bij ons bakken ?
    Alvast hartelijk dank voor jullie hulp !

    Beantwoorden
  • 7 december 2015 om 12:02
    Permalink

    Perfecte site over kokos maar het echte geheim van kokos zit in:

    Onze ouders aten gevarieerder en minder zoet. Zes klontjes suiker in een portie babyvoeding bestond niet. Er zat ook geen suiker in brood, kant en klaar soep, vleeswaren etc. en ze dronken geen frisdrank.
    Mijn opa en oma aten alleen al honderd soorten appels, tegenwoordig vindt je nog hooguit vier heel erg doorgekweekte soorten appels in de supermarkt. Veel knollen en andere voedingsmiddelen die onze opa en oma nog aten zie je nauwelijks meer. Oosterlingen eten soja alleen als het minimaal een jaar gefermenteerd is omdat het anders niet geschikt is voor mensen.
    Producten zijn vervangen door aardappel-huisjes, kleur en smaakstoffen en honderden soorten chips met chemische ingrediënten. Veel industrieel verharde olie, grote hoeveelheden suiker, goedkoop zout en veel chemisch bereide e-nummers.

    Helaas geeft het voorlichtingsbureau voor de voeding allen informatie die de industrie beschermt die voedsel raffineert. Stoffen moeten in hun samenhang en interactie getest worden en dat doet men zelfs niet bij chemische e-nummers.

    Het graan is de afgelopen twintig jaar ongemerkt vier keer zoveel gluten gaan bevatten en gluten worden tegevoegd in veel andere dingen die we eten: die enorm toegenomen hoeveelheid gluten zorgt voor intoleranties en allergieën.

    Mijn ervaring is dat iedere stap terug naar ongeraffineerde producten gezondheidsverbetering geeft. Eet vlees dat 100% gezond gevoerd is en gezond geleefd heeft van het hele dier en je ervaart geen nadelen (mits je er vervolgens geen e-nummers aan toevoegt voor je het eet).

    We eten gemiddeld erg veel koolhydraten en veel teveel suiker en kunstmatig verhard vet. Veel mensen zijn pre-diabetes of in enige mate insuline resistent of diabetici zonder het te weten. Terugdraaien kan door geen suiker en minder koolhydraten tot dat hersteld is.

    Vet is gezond als het gezond vet is. Eet dus geen kunstmatig verharde olie. Eet gezond dierlijk vet van 100% gras-gevoerde dieren (dat gaat verder dan biologisch). Kokos olie is goed omdat het stabiel blijft bij bakken en braden en niet kunstmatig verhard is. Neem wel kokosolie die niet chemisch bereid is: Koud geperst.

    Zoetstoffen ontregelen ons lichaam. Waar ratten in een drie maanden niet aan overlijden wordt gedeeld door tien en mogen wij veilig de rest van ons leven eten, gelooft u het?

    De belangrijkste is straling (Mobiele telefoon, WiFi, …)
    Schimmels groeien 600 keer sterker bij momenteel “normale” hoeveelheden straling. Die schimmels produceren agressievere toxines. De schimmel belasting stijgt dus meer dan 600X door straling.
    Zoek maar op het aardbei experiment m dat te zien (kunt u thuis ook uittesten als u nog een stralingsarm deel zonder mobiel bereik in uw huis heeft)
    Schimmel heeft een funeste uitwerking op uw gezondheid. Zowel in de darm als in de lucht die u inademt, straling beïnvloedt beide.

    Kokos heeft schimmel dodende eigenschappen. DAT is de reden dat kokosolie zo gezond is. Schimmel leeft van koolhydraten en vindt suiker heerlijk. De effecten van straling (WiFi en mobiele telefoon straling) worden een beetje tegengegaan.
    Waarom lezen we van dat belangrijke effect hier zo weinig?
    Dat effect is maar gedeeltelijk. Want straling heeft mer efecten. kijk maar naar het tuinkers experiment. Straling doodt.

    Voor echte gezondheid en oplossen van chronische kwalen geldt: Eet ongeraffineerd en gezond en zoek de goede dingen op die opa en oma aten. Geen suiker of zoetstof (wel een beetje honing). Vermijd straling van mobiele telefoons, GSM, WiFi.
    De straling dosis die u van uw eigen mobiel krijgt is minimaal 100X hoger dan die van de zendmasten of andere mensen in uw omgeving. De stralings-dosis van uw eigen WiFi is zelfs in een flat minimaal 10X sterker dan die van al uw buren samen door afstand en demping door muren. Dect telefoons die 24 uur per dag stralen kunnen vervangen worden door een bedrade telefoon (goede energie-besparing) of een dect met ecodect EN ecodect Plus beide aangeschakeld (firma Siemens), waardoor de dect telefoon alleen nog straalt tijdens het bellen.

    Beantwoorden
  • 3 november 2015 om 14:55
    Permalink

    Laat je niet gek maken mensen ,het is allemaal een hoop commercie wil je wat meer weten lees dan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kokosolie
    Voedingsdeskundige en andere hebben meer baat als jij het kokosolie koopt .
    Lees maar eens goed en bedenk dan zelf of alle beweringen waar kunnen zijn (NOT).

    Beantwoorden
    • 16 november 2015 om 16:12
      Permalink

      Wikipedia is geen betrouwbare bron! Iedereen kan daar wat opzetten! De ouderwetse opvatting dat alle verzadigde vetzuren slecht zijn is allang achterhaalt! Toch blijft WU en ons voedingscentrum bij het inmiddels achterhaalde standpunt! Het is bekend dat zij worden gesponsord door de voedingsmiddelen industrie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *