calorieënOnderzoekers van het College of Chemical Sciences in Colombo (Sri Lanka) claimen een manier te hebben ontdekt om het aantal calorieën in een portie rijst met ongeveer de helft te verlagen. Deze ontdekking, als zij waar is, kan dan ook een nuttige bijdrage leveren in het verminderen van de inname van calorieën en op deze manier helpen overgewicht te bestrijden. Maar wat is het verband met kokosolie?

Rijst en kokosolie
De onderzoekers voegden wat kokosolie toe aan kokend water en kookten er rijst mee. De kokosolie zet de verteerbare zetmelen in rijst vervolgens om in onverteerbare zetmelen, zogeheten ‘resistent zetmeel’. Het directe gevolg hiervan is een verlaging in energetische waarde van 50 tot wel 60%. Het exacte principe achter dit effect is dat kokosolie in de microscopisch kleine zetmeelbolletjes dringt, deze zogeheten granules verandert en er vervolgens voor zorgt dat de zetmeelbolletjes resistent worden voor verteringsenzymen. En doordat deze veranderde zetmeeldeeltjes niet meer kunnen worden verteerd, leiden ze dus tot zetmeel zonder energetisch waarde.

Koolhydraten en overgewicht
Het is al langer bekend dat het (tijdelijk) beperken van je koolhydraatinname kan leiden tot gewichtsvermindering door middel van het verlagen van je vetmassa. Voornaamste uitleg hierbij is dat door hoge innames van koolhydraten, het lichaam veel hoge doses insuline afgeeft. Het gevolg hiervan is dat de lichaamscellen op de lange duur min of meer gaan wennen aan insulinepieken. De cellen worden als het ware ongevoelig voor insuline. Aan de ene kant heeft dat tot gevolg dat er meer suiker in de bloedbaan blijft, wat uiteindelijk wordt omgevormd tot vetcellen (triglyceriden) en dus bijdraagt aan je vetmassa. Aan de andere kant houdt dat een hongergevoel in stand omdat je cellen feitelijk minder glucose aangeleverd krijgen doordat de cellen insuline niet goed meer aanvoelen. Insuline is namelijk een soort signaalstof om glucose te helpen je lichaamscellen binnen te treden, waar glucose voor de energieproductie zorgt.

De door de onderzoekers ontdekte kookmethode maakt het mogelijk net zoveel rijst te eten als altijd, maar evengoed minder calorieën binnen te krijgen.

Hoe maak je nou zelf thuis rijst met 50-6-% minder kilocaloriën?
Als je dit zelf wilt toepassen, houd dan de volgende methode aan:

zet een pan met kokend water op, voeg een theelepeltje kokosolie / kokosvet toe per 100 gram rijst en kook het voor 20-25 minuten. Giet de rijst af, breng het over in een geschikte schaal of kommetje en zet het 12 uur lang in de koelkast.

Voor – en nadelen
Er ‘kleven’ (om even binnen het onderwerp rijst te blijven :-)) natuurlijk een aantal voor- en nadelen aan deze methode.

Voordelen
– 50-60% minder calorieën per portie (om het heel correct te zeggen: kilocalorieën);
– slechts 1 theelepel kokosolie / kokosvet nodig per 100 gram rijst;
– je kunt, als je wilt afvallen op basis van het eten van minder koolhydraten, toch rijst in je voedingspatroon opnemen, hetgeen meer variatie in je maaltijden mogelijk maakt;
– het toevoegen van kokosolie (8,3 kcal per gram) draagt niet bij aan extra energetische waarde: het effect van de kokosolie op het rijstzetmeel streept meer calorieën door dan dan het zelf aanbrengt in calorieën.

Nadelen
– het bereiden is inclusief een koeltijd van 12 uur, dus het duurt vanzelfsprekend langer dan de conventionele bereidingstijd van rijst;
– het is nog niet in menselijke studies uitgevoerd, dit betreft een conclusie op basis van de theorie dat kokosolie het zetmeel in rijst onverteerbaar maakt. Definitieve studies moeten nog uitwijzen of mensen die dit eten dan ook echt afvallen ten opzichte van mensen die rijst eten dat op de conventionele methode is gekookt.

Wat denk jij? Is deze methode inzetbaar tegen het terugdringen van overgewicht? Of het zoveelste ‘kansloze calorieëntrucje‘?

biologische koudgeperste fair trade kokosolieBenieuwd naar meer manieren om af te vallen met minder koolhydraten? Lees ‘De voordelen van koolhydraatbeperking‘.

TIP: Biologische koudgeperste fair trade kokosolie in onze webshop.

Bron: https://www.yahoo.com/health/this-rice-cooking-trick-cuts-calories-in-half-and-114164120417.html

Help anderen ook gezonder te worden en deel dit artikel
Studie: “kokosolie vermindert energie van rijst met 50 tot 60 procent”

5 thoughts on “Studie: “kokosolie vermindert energie van rijst met 50 tot 60 procent”

  • 28 juni 2015 op 17:28
    Permante link

    Wat een leuke tip! En laten we eerlijk zijn: de mens is geen optelsom van factoren dus of iets al dan niet ‘wetenschappelijk’ bewezen is, het is niet zaligmakend. Ik ga ’t proberen. Bedankt voor de tip en wie weet…..!!

    Beantwoorden
  • 8 april 2015 op 14:10
    Permante link

    U stelt dat de calorien met 50% worden verminderd. Ik volg een koolhydraat-arm diet en daar worden niet de caloriën geteld, maar alleen de koolhydraten. Met hoeveel worden de koolhydraten verminderd?

    Beantwoorden
    • 13 april 2015 op 16:47
      Permante link

      Beste Guinan, voor alle correctheid: dat stellen de onderzoekers, niet ik ;-). Maar om inhoudelijk op je vraag in te gaan: volgens het artikel levert 1 ‘cup’ rijst 246 kcal op. Oftewel, 100 gram rijst levert afgerond 125 kcal. Als we uitgaan van gemiddeld 55% vermindering van kilocalorieën (gemiddelde van 50 à 60%), levert dat dus 55% van 125 = 69 kcal per 100 gram rijst minder op. Ik heb de energie van rijstzetmeel die ik op 3 bronnen op internet vond, gemiddeld. Dan komt dit uit op 3,6 kcal per gram rijstzetmeel. Als je dus 69 deelt door 3,6 betekent dit dat je afgerond 19 gram verteerbare koolhydraten minder eet per 100 gram rijst (ongekookte rijst als uitgangspunt nemend). Dat is dus best aanzienlijk aangezien een algemeen aanvaarde bovengrens van het low carb principe zo’n 60 gram koolhydraten is. Ik hoop je vraag hiermee te hebben beantwoord!

      Beantwoorden
  • 8 april 2015 op 12:30
    Permante link

    Leuke truc, maar waarom niet gewoon minder rijst eten? Er is al hongersnood in de wereld, dus als we met z’n allen wat minder rijst eten kunnen we op die plaats mogelijk wat nuttigers verbouwen zodat meer mensen een kwalitatief goede maaltijd kunnen nuttigen!

    Beantwoorden
    • 13 april 2015 op 16:49
      Permante link

      Hoi Nelly, maar als we minder rijst gaan eten, zal er toch iets in de plaats moeten komen. Er is een behoefte aan voeding. Maar ik vind het wél een interessante gedachte van je. Wat dacht je van met zijn allen minder vlees eten? Het voeren van dieren die uiteindelijk als consumptie eindigen kost vele malen meer graan dan wanneer de mensen het graan zelf zouden eten. Als we allemaal 50% minder vlees zouden eten, kunnen volgens mij een hele hoop monden meer voeren…

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *