Kokosolie (kokosvet) wordt aanbevolen als een ideale vetbron om in te frituren. Waarom zou frituren in kokosolie beter zijn dan in frituurvet? Wat maakt kokosvet zo’n ideaal frituurvet en waarom kiezen steeds meer mensen ervoor om de standaard frituurvetten en -oliën links te laten liggen?

De samenstelling van gewoon en vloeibaar frituurvet

frituren in kokosolieVloeibare frituurolie bevat voor een groot deel meervoudig onverzadigde vetzuren (MOV). Als ik naar een willekeurig merk op Google zoek vind ik bij zo’n vloeibare frituurolie zo’n 40-45 gram MOV per 100 ml product. De rest bestaat meestal uit zo’n 34 gram enkelvoudig onverzadigde vetzuren (EOV) en 15 gram verzadigd vet (VV).

Het is in ieder geval duidelijk dat er voornamelijk MOV in zitten.

Kijken we naar vast frituurvet, dan zit er voornamelijk verzadigde vetzuren in, maar ook heel veel transvetzuren. Transvetzuren zijn bijzonder schadelijk voor de gezondheid. Een hoge inname hiervan kan onder andere leiden tot zichtproblemen, ademhalingsproblemen, verminderde vruchtbaarheid, verminderde weerstand en ga zo maar door.

In een rapport van de voedsel- en warenautoriteit uit 2005 staat in een onderzoeksverslag naar het gebruik van frituurvet en -olie in de horeca:

“Bij 171 van de 455 ondernemers die vast vet gebruikten (38%) werd een transvetzuurgehalte gemeten tussen 30 en 55 %.”

Als je je bedenkt dat in voedingsmiddelen uit bvb de supermarkt maximaal 1% transvet mag zitten, zijn dit bizar hoge cijfers.

Wat er ook in het rapport staat is:

“Er werd bij 27 van de 158 ondernemers (17%) die vloeibaar vet gebruikten een transvetzuurgehalte gemeten tussen 5% en 34%. De oorzaak hiervan is niet duidelijk.”

Waarom dit juist wél een duidelijke oorzaak heeft, licht ik in de volgende paragraaf toe.

Wat er gebeurt als je in meervoudig onverzadigde olie frituurt (of bakt)

MOV zijn erg gevoelig voor zogeheten ‘oxidatie’: dat betekent dat de vetzuren reageren met zuurstof (O2). Gevolg hiervan is dat de vetzuren ranzig worden. Misschien heb je dit weleens gezien als je je botervlootje per ongeluk open liet staan. Het vet gaat er wat ‘glazig’ uitzien en smaakt ronduit vies. Dat is ranzigheid.

Maar die gevoeligheid voor het reageren met zuurstof hebben deze vetten ook met andere stofjes of met zichzelf. Voeg voldoende hitte toe en de vetzuren ‘zoeken’van alles om zich heen om zich aan te binden. De verklaring hiervoor is dat er binnen deze MOV ruimte is om bindingen met andere stoffen (moleculen) aan te gaan.

(Het voert te ver om hier nu erg diep op in te gaan. Als ik binnenkort eens tijd heb zal ik een artikel wijden dat wat dieper ingaat op de begrippen meervoudig onverzadigd, enkelvoudig onverzadigd en verzadigd.)

Anyway, als je dus voldoende hitte toevoegt zullen deze MOV met van alles en nog wat reageren: zichzelf, zuurstof en andere aanwezige stoffen. Het gevolg is o.a. dat er a) complexe moleculen ontstaan die niet natuurlijkerwijs voorkomen en die door kruisreacties tot elkaar zijn versmolten, b) hele kleine vetzuurfracties die al dan niet los blijven bestaan of met andere fracties of vetzuren reageren tot niet-natuurlijke moleculen en c) transvetzuren ontstaan.

Het is dus helemaal niet ‘niet duidelijk’ waar deze transvetzuren vandaan komen: zij ontstaan door het verhitten van vloeibare MOV-rijke olie!

De samenstelling van kokosolie

Kokosolie komt wat dat aangaat van een heel andere planeet: het bestaat namelijk voor 92% uit verzadigde vetzuren en een zeer klein deel MOV en EOV waardoor het een heel andere voedingswaarde heeft.

Verzadigde vetzuren hebben de eigenschap dat ze juist niet snel met zuurstof of andere moleculen reageren. Dat komt door de manier waarop de verzadigde vetzuren zijn opgebouwd.

Frituren in kokosolie

Frituur je in (vierge oftewel koudgeperste) kokosolie, dan heb je in ieder geval geen last van het feit dat het ergens mee reageert. Althans, op een schaal die bijna verwaarloosbaar is.

Het is wel belangrijk dat je de temperatuur in de gaten houdt: ontgeurde kokosolie kun je vrij hoog verhitten, niet- ontgeurde kokosolie oftewel vierge kokosolie is minder hoog te verhitten. Ontgeurde kokosolie heeft een zogeheten rookpunt (temperatuur waarop het vet begint te ontleden en dat je dus niet wilt overschrijden) van 232°C. Vierge kokosolie daarentegen heeft een rookpunt van zo’n 177°C.

Mijn advies is dan ook om bij 170°C te frituren als je vierge kokosolie hiervoor gebruikt.

Nadelen van frituren in kokosolie

Ik vertel wel eens dat wij thuis frituren in de vierge kokosolie. Ik krijg dan vaak reacties als:”Oh, maar ruiken je patatjes dan niet ontzettend naar kokosolie? Dat is toch niet lekker!?”

Nou, ik moet zeggen dat de smaak en geur van de kokosolie slechts op de achtergrond aanwezig is en mij persoonlijk helemaal niet stoort! Sterker nog, ik vind het eigenlijk veel lekkerder dan de standaard friet uit de snackbar :-)!

Bij mij gaat er 3 liter in de frituurpan. Een ander ‘bezwaar’ dat ik dan ook regelmatig hoor is “Is dat niet duur?”. Wel, ik ben eens gaan Googelen op dit onderwerp om een aantal dingen uit te zoeken zoals:

  • Wat kost frituurvet of -olie uit de winkel?
  • Hoe lang doe je er mee?

frituren in kokosolie duur?Nou, de prijzen voor een beetje standaard vloeibare frituurolie variëren grofweg van € 3,79 voor 2 liter tot € 8,99 voor 3 liter. Als je dat middelt kom je op ongeveer € 2,45 per liter. Dat klinkt in eerste instantie heel wat goedkoper dan de € 18-25 per liter die je tegenwoordig voor kokosolie betaalt.

In een standaard 3 liter frituurpan gaat dus voor grofweg € 7,50 frituurolie of € 64,50 aan kokosolie (bij ons overigens al vanaf € 51 ex verzendkosten ;-)).

Maar hoe lang doe je er mee?

Volgens het Voedingscentrum dien je je frituurolie na gemiddeld 6 x te vervangen. Volgens andere bronnen zoals deze dien je je frituurolie sowieso na een week of 8 te vervangen omdat het ranzig wordt.

Hoe dan ook, als je de standaard frituurolie elke 8 weken zou moeten vervangen moet je per jaar 52 weken / 8 = 6,5 porties van 3 liter frituurolie gebruiken. Dat is 6,5 x € 7,50 oftewel € 48,75 aan frituurolie.

Als je de minder conservatieve benadering van ‘om de 6 x vervangen’ hanteert, wordt het lastiger want de een frituurt elke week en de ander 2x per maand. Stel dat je 2x per maand frituurt, dan is na 3 maanden je 6x gebruik op. Dus je moet elk kwartaal je frtuurpan verversen oftewel 4 x € 7,50 is € 30 per jaar.

Waarom zou je frituren in kokosolie?

Een frituurpan vullen met kokosolie kost gemiddeld genomen zo’n 64 euro. Maar nu komt het: doordat kokosolie dus nagenoeg niet reageert met zijn omgeving als je er verstandig mee frituurt, doe je er veel langer mee.

Volgens sommigen zelfs wel 2 jaar (of langer!) als je regelmatig filtert.

Als je er dus 2 jaar mee doet, dan kost het gebruik van kokosolie in je frituurpan je dus € 32 per jaar. Frituurolie kostte zo’n € 30 op zijn minst (of € 48,75 als je je aan de ‘8-weken-regel’ houdt).

Deze conclusie zou kokosolie nog steeds de (iets) duurdere variant maken.

Toch zou je er beter aan doen – vind ik – in kokosolie te frituren want ‘ondanks’ dat het in dit voorbeeld duurder is, is de gezondheidswinst veel waardevoller dan die paar euro’s die je meer uitgeeft.

Frituur jij in kokosolie / kokosvet? Of juist in de gangbare frituuroliën of vast frituurvet? Vind jij ook dat je gangbare frituurolie of -vet door kokosolie vervangen een goed idee is? Laat je mening horen in de commentaren hieronder, ik ben benieuwd naar je gedachten!

Help anderen ook gezonder te worden en deel dit artikel
Frituren in kokosolie: do’s and don’ts

66 thoughts on “Frituren in kokosolie: do’s and don’ts

  • 23 oktober 2015 op 13:28
    Permante link

    Eindelijk heb ik dan gisteren voor het eerst gefrituurd in kokosolie! Ik heb de ontgeurde variant gebruikt van het G&W eigen merk, die kun je lekker groot inkopen (soms met korting.) Eerst had ik een te ondiep pannetje genomen en de olie schuimde er overheen. Vervolgens heb ik de olie overgeschonken in een grotere, diepere pan. Dus maar weer opnieuw begonnen, maar in deze pan ging het prima. Omdat ik de enigste in huis ben die in kokosolie wil frituren nam ik voor deze keer een pannetje, aan te raden is een pan met klein oppervlak die wel diep is. Omdat ik nog geen klein frituurpannetje heb, heb je als nadeel dat je geen temperatuur kan meten en zonder dat netje die je erin kunt hangen blijft de boel vastplakken aan de bodem. Toch waren de patatjes (van vers gesneden aardappelen) en snack (kipfrikadellen Ekoplaza) heerlijk, gewoon net zo lekker als anders; niets op aan te meeken

    hangen bleef bij mij de boel vastplakken aan r

    Beantwoorden
    • 23 oktober 2015 op 13:30
      Permante link

      (Die laatste zinnen staan er natuurlijk verkeerd, sorry hiervoor. Dat komt doordat ik dit heb getypt met mijn smartphone en het tekstvak dan continu heen er weer springt…)

      Beantwoorden
  • 26 september 2015 op 17:46
    Permante link

    Goedendag,
    Ik frituur nu een aantal weken in kokosolie, maar…..mijn kokosolie ‘kookt’ over als ik er aardappelproducten in doe. Frituur ik snacks dan heb ik daar geen last van.
    Iemand enig idee waar het aan ligt of wat ik eraan zou kunnen doen?

    Beantwoorden
  • 20 juni 2015 op 13:13
    Permante link

    Is rundervet (ossewit) ook gezond om in te frituren?
    Wij bakken er enkel en elleen frietjes in.
    Vriendelijke groet, Loes

    Beantwoorden
  • 20 juni 2015 op 10:13
    Permante link

    Ik heb van de week bij een Turkse supermarkt een liter kokosolie gekocht.
    De snacks die ik erin had gefrituurd kwamen er prachtig uit, veel mooier dan met zonnebloemolie. Mooi droog en knapperig.

    Beantwoorden
  • 27 mei 2015 op 20:19
    Permante link

    Heb een zelfreinigende frietpan, heel handig voor als het vloeibaar blijft.
    alleen dat doet kokosolie niet.
    kokosolie koelt af en daarna gaat alles door een zeef onder in de pan naar een opvangbak, tot zover geen probleem, alleen hoe krijg ik het gestolde kokosvet weer terug in de pan.

    Iemand een oplossing?

    Beantwoorden
  • 27 mei 2015 op 02:19
    Permante link

    Hallo
    Mag er kocosvet bijgevult worden ? stel het vet gaat 2 jaar mee,door gebruik en door te filteren zal het peil in de pan steeds verder dalen ook is dit niet meegenomen in het plaatje van de kostenvergelijking met gewone olie ..

    Beantwoorden
    • 27 september 2015 op 20:52
      Permante link

      Inderdaad, in geen enkele vergelijking tussen kokosolie en andere frituurolie wordt rekening gehouden met het feit dat je ongetwijfeld om de zoveel weken moet bijvullen, terwijl dit volgens mij een heel erg grote impact heeft op de prjsberekening.

      Beantwoorden
  • 11 mei 2015 op 21:40
    Permante link

    Beste,
    Ik schakel graag over naar kokosolie maar lees in jullie uitleg dat deze olie meest verzadigde vetten inhoudt en elders dat verzadigde vetten schadelijk zijn voor de gezondheid…. begrijp het dus niet. Zijn deze verzadigde vetten van de kokosolie dan anders ?

    Beantwoorden
    • 28 november 2015 op 15:21
      Permante link

      Jaa de verzadigde vetten van kokosolie geven wel een goed effect op het lichaam.

      Beantwoorden
  • 18 april 2015 op 13:05
    Permante link

    Beste Bart,

    Bij ons thuis frituren wij regelmatig. Wij, Belgen zijn nu eenmaal gek op onze Vlaamse frieten. Ook wij hebben wel eens gefrituurd met kokosolie, maar door de rookontwikkeling zijn wij overgestapt op een ander alternatief. Wij frituren nu in palmolie, wat ook zeer gezond is!

    Mochten wij ooit nog overwegen om met kokosolie te frituren, heeft u dan nog handige tips?

    Groet,

    Lucas Meas

    Beantwoorden
  • 11 maart 2015 op 23:00
    Permante link

    Ik heb een paar keer gefrituurd met biologische ontgeurde kokosolie. In een electrische friteuse 170 gr.C. Probleem is als je voorgebakken diepvries friet gebruikt de olie opborrelt en zelfs overstroomt, wat erg schrikken was. Je kan dus maar een maar een kleine hoeveelheid bakken. Je moet dus vooral niet allemaal snel willen eten. Verders smaakte het mij goed alleen mijn partner vond de geur en smaak niet prettig.

    Beantwoorden
  • 9 maart 2015 op 18:16
    Permante link

    Vraagje: wij wilden vandaag voor het eerst in kokosolie frituren. Dus pan volledig schoongemaakt, kokosolie in stukken gebrokkeld en erin gedaan, pan aan en…. de pan in de fik! Paniek! Doek over de pan heen, stekker uit het stopcontact, stank in huis en pan overleden. Het betrof biologische, geurloze kokosolie. De pan stond op zijn laagst (50 graden). Toeval of kan dit inderdaad gebeuren bij het gebruik van kokosolie? Bij ons is nu in ieder geval de angst dat het bij een nieuwe frituurpan weer gaat gebeuren. Deze pan was net twee jaar oud, dus het was ook geen oude pan of dergelijke.
    De kokosolie kwam overigens niet bij jullie vandaan hoor. Ik ben gaan kijken of ik iets over het hoofd heb gezien mbt het frituren in kokosolie en kwam op deze site terecht. Alvast bedankt voor uw antwoord.

    Beantwoorden
    • 21 maart 2015 op 22:48
      Permante link

      Hallo,

      Dit heb je altijd als je vet ipv olie gebruikt. Ook met andere soorten, je moet eerst een beetje apart laten smelten anders verhitten de elementen van je fritpot.

      Beantwoorden
  • 13 februari 2015 op 21:00
    Permante link

    Zijn er al snackbars waar ze in kokosolie friet en snacks bakken ? Zo ja, waar ?

    Beantwoorden
    • 21 januari 2015 op 00:16
      Permante link

      Danique, ik zeg: test het en je weet het voor wat betreft frituren. Voor meer productinformatie refereer ik naar de aanbieder. MVG, Bart

      Beantwoorden
  • 13 december 2014 op 10:28
    Permante link

    Ik zou ook graag antwoord willen op de vragen die gaan over dat schuimen. Bart, welke friet gebruik jijzelf? Zelf vers gemaakt? Of toch diepvries friet?

    Beantwoorden
    • 21 januari 2015 op 00:21
      Permante link

      Hoi Karlijn, ik gebruik diepvriesfriet. Ik ken de exacte oorzaak/ oorzaken van het schuimen nog niet. Het kan een combinatie zijn van ijs in heet vet, kleine paneermeelrestjes, oud vet met nieuw vet gecombineerd, of een te grote portie te frituren voedsel. Ik adviseer om voorzichtig te experimenteren wat in jouw unieke geval met jouw unieke voeding en materiaal het beste werkt. Een beetje algemeen advies, ik weet het maar specifieker kan ik (nog) geen antwoord geven helaas! MVG, Bart

      Beantwoorden
  • 6 november 2014 op 12:44
    Permante link

    Hallo Bart,

    Ik wil gaan frituren in kokosolie, maar omdat de diepvriespatat kan mixen met de kokosolie en deze dan sneller bederft (zo heb ik gelezen), ga ik er verse patat in bakken. Nu las ik op de koelverse patat, dat deze toch is voorgebakken in palmolie. Kan ik dit nu zonder problemen in de kokosolie gooien, of bederft dit dan ook? Verse aardappelen snijden voor ons gezin met vijf graag-patat-etende-kinderen is een optie die ik het liefst vermijdt ivm de bewerkelijkheid 😉

    Beantwoorden
  • 14 augustus 2014 op 15:13
    Permante link

    Mooi artikel wij hebben kokosvet ook ontdekt maar dit vanwege het fijt dat het de z***** van l*** bestrijdt.
    Nu willen wij er mee gaan frituren en hebben 2 verschillende soorten de een vloeibaar en vrij dun de ander is stijf en dikker dan zalf echt vet dus, is hier een verklaring voor en welke zou het beste zijn.
    Graag een reactie.

    Beantwoorden
  • 5 augustus 2014 op 11:50
    Permante link

    Beste Bart,

    Ik gebruik al enige tijd kokosolie/vet als vervanger voor boter en olie en dit bevalt me prima.
    Nu wil ik er ook mee gaan frituren, maar volgens mij hapert er wat aan de redenering dat als je een frituur hebt van 3 liter en er 2 jaar mee kan doen je 62 euro kwijt bent.
    Mijn ervaring met een frituur en dan ga ik er vanuit dat je hem maar één keer per week gebruikt je hem toch moet bijvullen als je hem gebruikt heb.
    Dus 3 liter olie blijft geen 3 liter.

    Beantwoorden
  • 6 juli 2014 op 21:55
    Permante link

    ik heb kokosolie, maar hoe filter je die?

    het is nu vloeibaar en ik heb het door een klein zeefje gehaald, maar moet ik nog meer filteren? en zo ja, hoe doe je dat

    Beantwoorden
  • 30 juni 2014 op 14:15
    Permante link

    Hallo,

    Hartelijk dank voor dit duidelijk artikel. Al enkele maanden gebruik ik kokosvet in de keuken, en was op zoek of dit wondermiddel ook kon gebruikt worden om te frituren: en ja!

    Graag zou ik nu een grote hoeveelheid vierge kokosolie aankopen (een soort van mini-groepsaankoop in eigen kring), om de prijs per kilo wat te drukken.
    Indien iemand geschikte websites kent, of verdeelpunten, laat dan zeker weten via een persoonlijk bericht!

    met vriendelijke groeten,

    Steph

    Beantwoorden
  • 5 juni 2014 op 11:34
    Permante link

    Hallo Bart, mooie site heb je hier! ik las op deze site ook een tip dat om schuimende kokosOLIE te voorkomen je eerst kunt frituren op 150 en daarna op 170… Geld dit ook voor frituren met kokosVET?
    En is het net zo dat je kokosVET ook beter niet hoger kunt verhitten dan 170? m.v.g. Fons Bavo

    Beantwoorden
    • 9 juni 2014 op 15:14
      Permante link

      Beste Fons,

      Kokosvet en kokosolie zijn een en hetzelfde product, het enige verschil is de benaming oftewel een olie of een vet. En dat is weer afhankelijk van het klimaat waarin de kokosolie aanwezig is. In bvb Suriname zal het altijd een OLIE zijn omdat het daar zo goed als altijd > 25 graden Celsius is. In Nederland echter is het vaker een VET, omdat onze gemiddelde temperaturen onder de 20 graden liggen.

      Het is inderdaad zo dat je met niet-ontgeurde kokosolie beter niet hoger dan zo’n 170-175 graden Celsius frituurt.

      Vriendelijke groet,

      Bart

      Beantwoorden
  • 30 mei 2014 op 23:46
    Permante link

    Hallo Bart,
    Sinds jaar en dag gebruiken wij ontgeurde en niet ontgeurde kokosolie om te bakken en op brood. Wij frituren met ontgeurde kokosolie omdat wij via onze dochter kokosolie kunnen kopen via de groothandel. Zij en haar man hebben onlangs een frietkar gekocht en hebben “proef gedraaid” voor 30 personen. Zij gebruiken ontgeurde kokosolie vanwege het gezondheids-aspect voor de mensen. Ze hebben met een vrouw, die ruim 15 jaar frituurt in een frietkraam, gevraagd voor hulp en advies. Zij was zeer enthousiast over de kokosolie. Het voordeel daarvan is, zegt ze, dat het hoge temperaturen kan verdragen en walmt niet bij 200 graden.(max) Kokosolie mag ruim hogere temperaturen hebben dan standaard frituurolie welke je na twee dagen moet vernieuwen. Kokosolie daarentegen pas na ruim een week. Zodra de patat uit de olie komt, dien je er direct zout over te strooien. Als je te lang wacht (langer dan 10 seconden) valt het zout er gewoon vanaf. Je houd er geen vette vingers aan over en alle 30 personen waren laaiend enthousiast en werden niet verzadigd. Kroketten, frikandellen en kaassoufflés, waren veel smaakvoller, aldus de proef personen. Enkele personen die vroeger veel last hadden van maagzuur na het eten van snacks uit reguliere frituurolie, hadden dit nu helemaal niet. Ze durfden een tweede, en zelfs een derde patatje te bestellen. De komende tijd, gaan ze in Duitsland proef draaien (waar ze wonen) en zijn benieuwd hoe hun vrienden en kennissen reageren op de Hollandse snacks. Het zal dus voorlopig bij ontgeurde kokosolie blijven en (nog) niet de vierge olie. Ze maken hun eigen verse patat van aardappels uit het Wieringerland. Mijn vermoeden is, dat er langzamerhand steeds meer ondernemers met een frietwagen of snackbar hun olie zullen gaan vervangen en overgaan op koksolie. De trend is gezet. Dit wilde ik even kwijt over kokosolie.

    Beantwoorden
    • 9 juni 2014 op 15:15
      Permante link

      Hallo Roel, dankje dat je dit even deelde. Interessant hoor! Ik kan uit persoonlijke ervaring ook zeggen dat frituren in kokosolie me erg bevalt. Ik ben eveneens benieuwd wanneer ondernemers met een frituur op kokosolie zullen overstappen!

      Vriendelijke groet, Bart

      Beantwoorden
  • 4 april 2014 op 20:25
    Permante link

    Wij gebruiken nu al een tijdje geurloze kokosolie en sinds een tijdje bruist de olie bij normale hoeveelheid friet volledig over de rand heen. Temperatuur is gewoon 190graden.

    Enige oplossing is even het mandje omhoog doen waarna het bruisen stopt. Dat proces doen we soms 2 of 3x voordat het bruisen niet meer over de rand komt. Frietsoort maakt niet uit (ah of zelf gesneden). Frietpan geeft juiste temp aan. Friet is overigens gewoon prima!

    Iemand een idee wat hier aan de hand kant zijn?

    Beantwoorden
    • 17 mei 2014 op 16:58
      Permante link

      Hallo. de oorzaak en de oplossing.
      Oorzaak u gebruikt waarschijnlijk diepvries patat. Dit is gebakken in andere olie, en dat mixed met de kokosolie.
      De kokosolie bederft op deze manier.
      Oplossing, zelf friet snijden of vers kopen, en dan 2 keer bakken.Eerste keer 5 minuten op 150 grade, dan 5 min op 180 graden.
      Succes verzekerd !

      Beantwoorden
  • 20 november 2013 op 09:53
    Permante link

    Ik frituur al een tijdje met kokosvet. Niet te heet (170 graden), beviel erg goed. De laatste keren gaat het echter steeds erg schuimen en komt over de rand heen. Begrijp het niet, wat gaat er mis? Iemand een idee?

    Beantwoorden
    • 5 april 2014 op 17:08
      Permante link

      Hallo, ik wil even reageren op een eerder gestelde vraag , maar het antwoord heb ik niet gelezen. Mijn probleem is ook dat mijn frituurpan overloopt wanneer ik patat bak in ontgeurde kokosvet. Eerder geen last van gehad , maar sinds we het vet hebben vervangen na een jaar is dit aan de hand. Het is overigens alleen bij patat, gek . Hoe komt dit toch?

      Beantwoorden
  • 30 oktober 2013 op 16:44
    Permante link

    Hallo, Interessant stuk over kokosolie. Ik dacht altijd dat MOV en EOV juist de gezonde (of minder ongezonde) vetten zijn. Als kokosolie voor 92% uit verzadigde vetzuren bestaat en je die dus meer binnen krijgt als je in kokosolie frituurt is dat dan niet ongezonder? Blijkbaar niet maar ik ben benieuwd waarom dan niet. Alvast bedankt!

    Beantwoorden
    • 31 oktober 2013 op 20:16
      Permante link

      Beste Jeroen,

      De reden dat meer mensen denken dat MOV en EOV exclusief gezond zijn en verzadigde vetzuren niet, is te danken aan decennia lang lobby van de olie-industrie. Deze lobby-cultuur, die uitstrekt van de levensmiddelen-industrie tot aan artsen, overheidsinstellingen en dus ook radio, TV en andere media,is in de afgelopen decennia uit de USA komen overwaaien.

      Gelukkig komt de waarheid over vetten steeds meer aan het licht.
      Om warenwettelijke redenen mag ik op deze website niet ingaan op medische aspecten ten aanzien van kokosolie, maar ik bericht je graag in een persoonlijke e-mail het verhaal erachter zodat je het e.e.a. beter in perspectief kunt plaatsen.

      Vriendelijke groet,

      Bart

      Beantwoorden
  • 14 oktober 2013 op 13:15
    Permante link

    Wij willen gaan frituren in kokosolie. We hebben een pan wat je op het fornuis verwarmd: legen de pan na het frituren. De vloeibare olie welke we gebruikten ging door een zeef weer de fles in tot een volgende frituur beurt.

    Hoe weet ik welke kokosolie het beste is, hoe kom ik erachter dat de olie niet hoger is dan 170 graden. Kan ik de olie opvangen net zoals bij de vloeibare olie.

    Beantwoorden
  • 14 oktober 2013 op 02:08
    Permante link

    Hoihoi!

    Ik zou wel over willen stappen naar kokosolie.
    Maar eerst zou ik graag willen weten of de Ontgeurde variant minder voedingsstoffen bevat, dit lees ik namelijk op meerdere sites.

    Ik ben aan het denken om de Ontgeurde (en dus goedkopere) variant te kopen en gebruiken voor koekjes/muffins en de extra vergine voor bakken en frituren.
    Staan de ingredienten+energiewaarden op de pot vermeld?

    Groetjes.

    Beantwoorden
    • 14 oktober 2013 op 08:15
      Permante link

      Hallo Sientje,

      Ja de energiewaarden staan op de pot vermeld, zij het in het Duits. We werken nog aan een Nederlandse vertaling. Het enige ingrediënt is overigens kokosolie, er zitten geen toevoegingen bij. Wij hebben zelf geen ontgeurde variant. Voor meer info over het verschil in voedingswaarde tussen ontgeurde en niet ontgeurde kokosolie raad ik dit artikel aan.

      Groet, Bart

      Beantwoorden
  • 10 oktober 2013 op 16:36
    Permante link

    Enkele maanden geleden heb ik mijn frituurvet vervangen door kokosolie (niet-ontgeurde). Als ik bak, bak ik op 170 graden. Na de eerste keer werd het vet donkerbruin en bij het stollen kwamen er allerlei rare ‘rondjes’ in het vet. Wat heb ik verkeerd gedaan? Of is dat normaal bij Kokosolie. Kan ik het vet nog wel gewoon gebruiken?

    Beantwoorden
    • 10 oktober 2013 op 16:59
      Permante link

      Hoi Yvonne,

      Er even van uitgaande dat de display op jouw frituurpan met de werkelijkheid overeenkomt (m.a.w. er zit geen afwijking in waardoor je onbewust te heet zou frituren), dan zou dit niet mogen gebeuren met een goede kwaliteit niet-ontgeurde kokosolie.

      Het is dan ook lastig om aan te geven of JIJ iets ‘fout’ hebt gedaan. Misschien was de kokosolie niet goed. Of is je frituurpan dus niet goed geijkt.

      Overigens, die rondjes in het vet waar je het over hebt, heb ik ook. Wat dat precies is: I don’t know! Maar het moet denk wel iets met het feit te maken hebben dat het verhit is geweest. Dat lijkt me logisch, want als je kokosolie au bain marie verwarmt in een pannetje, en je laat het stollen, gebeurt er niets mee. Geen rondjes in ieder geval.

      Dus ik denk niet dat jij zozeer iets fout deed…

      Misschien is het interessant om te kijken of de temperatuur van jouw kokosolie als je ermee frituurt inderdaad 170°C is als je dat instelt op je frituur.

      En misschien variëren met diverse merken: misschien dat het ene merk de hitte toch beter verdraagt dan het ander.

      Anyway: succes met het fine-tunen 😉 !

      Bart

      Beantwoorden
  • 9 oktober 2013 op 21:02
    Permante link

    Ik frituur en bak al enige tijd in jullie kokosolie. Bevalt goed alleen de geur vind ik zelf wel overheersen en ook proef je het. Zelfs misselijkmakend, vooral na de maaltijd. Daarom wil ik overstappen op ontgeurde kokosolie. Ik wil de kokosolie uit gezondheidsaspect toch niet missen. Voor de rest bevalt het prima.

    Beantwoorden
    • 10 oktober 2013 op 17:00
      Permante link

      Hoi Anke,

      Jammer dat de geur voor jou misselijkmakend is…ik zou daar zo 1,2,3 even geen ‘oplossing’ voor weten!

      Bart

      Beantwoorden
  • 9 oktober 2013 op 15:33
    Permante link

    Persoonlijk vindt ik dat er geen kokosgeur aanwezig is.
    Wat de prijs betreft vindt ik dit niet duur in vergelijking met de gangbare frituurolie.
    Bovendien gebruik ik al jaren kokosolie . Ik vind het heerlijk.

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2013 op 11:53
    Permante link

    Omdat mijn vrouw een mct- dieet heeft, gaat alles wat we bakken in kokosolie. Frituren deden we niet omdat het inderdaad duur leek en niet zoveel gedaan werd.
    Maar frituren met hete lucht en kokosolie blijkt prima te gaan. We hebben daarvoor een actifry aangeschaft. Met een klein klontje kokosolie krijg je in 20 minuten een bak vol gefrituurde, niet vette aardappelblokjes of frietjes. Elke keer gaat er een klein beetje verse olie in (dus niet op hoeven letten hoe oud die wordt). De combinatie van deze pan met kokosolie levert ook voor vlees- en andere gerechten een prima oplossing op!

    Beantwoorden
    • 9 oktober 2013 op 12:59
      Permante link

      Super zo doe ik het ook al een hele tijd, erg lekker en niemand merkt het.

      Beantwoorden
  • 9 oktober 2013 op 11:47
    Permante link

    Ik heb verschillende keren (ongegeurde) kokosolie als frituurolie gebruikt. Beide keren werd het na een tijdje heel erg donkerbruin van kleur en het rook ook dan ook niet erg lekker meer. Ik filterde de olie regelmatig, en mijn pan kan niet hoger dan 190 graden. Ik hield het meestal tussen de 170 en 180 graden. Je zou er 2 jaar mee kunnen doen, maar dat lukte bij mij dus niet. Hoogstens een aantal maanden. Ik vond zelf (gezin niet) dat er toch een bepaald raar smaakje aan mn snacks en friet zat. Ik heb het toch maar weg gegooid en frituur nu met plezier met rijstolie. Ook te verhitten op hoge temperatuur. Geen rare bijsmaak. Misschien iets vaker te vervangen dan Kokosolie, maar is een stuk minder prijzig.

    Beantwoorden
    • 10 oktober 2013 op 17:04
      Permante link

      Hoi Geralda,

      Mogelijk had je een merk kokosolie wat misschien niet zo goed tegen frituren kan zoals Yvonne aangaf? Hoe filterde je de olie?
      Het lijkt me inderdaad niet prettig als er een raar smaakje aan gaat zitten. Jammer dat jij zo’n ervaring had! :S
      Bart

      Beantwoorden
      • 23 oktober 2013 op 11:40
        Permante link

        hoi Bart,
        Ik zie idd dat Yvonne hetzelfde probleem heeft gehad als ik. Ik heb twee verschillende merken kokosolie gebruikt. Dus dat zou raar zijn, dat goedverkochte merken allebei slechte olie hebben. Ook heb gekeken of onze pan te warm wordt, met thermometer bij gehouden, soms was er idd wel eens een uitschieter, als de pan weer aan het opwarmen is, als er koude friet/snacks in waren geweest, maar plaatselijk kwam het dan tot 200 graden (vlak bij het verwarmingselement) Maar dan nog.. kokosolie heeft toch een veel hogere verbrandingstemperatuur?
        Trouwens ik gebruik het nog steeds in de keuken, smeer het op mn lijf. Geweldig product, maar helaas niet meer in onze frituurpan.

        Beantwoorden
      • 9 februari 2014 op 13:31
        Permante link

        Hallo,
        In je artikel(en ook in andere artikelen/blogs) las ik dat je de kokosolie het beste af en toe kunt filteren. ik zie dat mijn olie inderdaad ook bruinig wordt van kleur. en dat is ook logisch omdat het zetmeel van de aardappelen wel in de olie terechtkomt bij het frituren en dus ook wel een beetje verbrandt, dat is onvermijdelijk. Maar HOe filter je de olie? ik heb het eens geprobeer dmet een kaasdoek maar dat was echt gedoe ne geklungel. de olie werd er ook niet bepaald lichter van kleur op, dus ik had niet het idee dat dat zinvol was.. Heb je tips voor me hoe ik het beste kan filteren en wat je daar voor nodig hebt. Dat zou ik top vinden!
        Groetjes!

        Beantwoorden
  • 9 oktober 2013 op 11:22
    Permante link

    Ik bak ook al een tijd in kokosolie en het bevalt me prima. Geen smaakjes die ik niet wil en nog steeds dezelfde olie. Ik gebruik de niet ontgeurde versie olie omdat ik gelezen heb dat de ontgeurde van verrotte kokosnoten is gemaakt waar de geur chemisch uit verwijderd is en dat wil ik niet eten. Ik gebruik kokosolie ook om andere dingen in te bakken, zoals wokken en vlees braden. Ook gebruik ik het als creme voor mijn lichaam met een etherische olie er doorheen gemixd. Tja waar eigenlijk niet voor, ik ben er verzot op. Oh ja, door mijn smoothie, door het eten van de hond. Al met al een produkt dat ik dagelijks gebruik.

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2013 op 11:17
    Permante link

    Ik frituur al geruime tijd in (ontgeurde) kokosolie. Ook bij die ontgeurde versie vind ik (samen met mijn familie) de smaak lekkerder dan bij elke ander vet/olie.
    Een nadeel wat niet in de berekening wordt meegenomen is dat je bij elke frituursessie ook weer vet/olie kwijt raakt. Je moet dus toch wel geregeld bijvullen.
    Bij de “gewone” olieën en vetten wordt dat zeer afgeraden.
    Ander nadeel waar ik tegen aan loop is dat bij sommige producten die ik frituur (o.a. mini-krieltjes) de kokosolie overkookt, blijkbaar door wat schuimvorming. Bij een aantal diepvriesfrites heb ik daar weer geen last van, maar nadeel daarbij is dat die weer zijn voorgefrituurd in andere olie.

    Beantwoorden
    • 10 oktober 2013 op 17:14
      Permante link

      Hoi Patrick,

      Klopt, je zult om de zoveel tijd toch weer een beetje erbij moeten doen. Helemaal waar.

      Dat van die krieltjes is interessant. Eerste waar ik aan denk is suikers of zetmelen die heftig reageren op de hitte? Of vocht?

      Beantwoorden
  • 9 oktober 2013 op 11:17
    Permante link

    Heerlijk frituren in kokosolie, geen luchtjes.
    hoe lang houdbaar weet ik nog niet ben pas begonnen!.
    en heb niet zoveel nodig,
    roerbakken wil ook erg goed.

    niet vlak bij een warmtebron laten staan!! (ongelukje)
    dan gaat het mis komen er raren rondjes in zwemmen!
    dus niet doen wel koud zetten..
    groetjes.

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2013 op 11:16
    Permante link

    Wij gebruiken ontgeurde kokosolie om te bakken en frituren . Is deze minder geschikt of het zelfde als de vierge kokosolie ? gr jp

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2013 op 10:57
    Permante link

    op patat, maar vanwege de gezondheidsredenen aten we het zelden. Tot we een jaar of 5 geleden zijn gaan experimenteren met verse aardappels, zelf gesneden en dan in de kokosolie frituren. Beetje Keltisch zeezout er over en eigen gemaakte mayonaise, verse salade, maiskolfje en je hebt een heerlijke gezonde maaltijd! Ik vervang de kokosolie als ik denk dat het nodig is, en dat is echt even wennen. Het lijkt nauwelijks nodig te zijn!

    Beantwoorden
  • 9 oktober 2013 op 09:57
    Permante link

    Patat is niet het meest gezonde product wat er is. En juist daarom frituren wij al jaren in kokosolie. Dan heb je de meest gezonde variante van patat en ook nog eens de lekkerste! Dat vinden wij niet alleen, maar ook de mensen die af en toe eens mee-eten.

    Bijna 3 jaar geleden heb ik de frituurpan gevuld met kokosolie. Daarna heb ik het nog nooit vervangen. We frituren 1 keer per week. En de olie is nog steeds helder!

    Het Geheim? Alleen maar patat frituren in deze olie. Andere zaken die je wilt frituren doe je niet in dezelfde pan.

    Het enige dat je wel regelmatig moet doen is eventuele stukjes achtergebleven patatstukjes uit de olie scheppen. Daarnaast moet je zorgen dat het niveau op peil blijft. Want uiteraard gaat er ook kokosolie aan de patat zitten. Ik schat dat wij in de afgelopen bijna 3 jaar op die manier zo’n 3 liter hebben bij moeten voegen.

    Geniet van je patat!
    Bert Tijhoff
    mensengezondheid.nl

    Tip een nog gezondere variant van patat is door in plaats van gewone (biologische) aardappels, zoete aardappels (bataat) te gebruiken. Super lekker!

    Beantwoorden
      • 9 oktober 2013 op 11:49
        Permante link

        Toch wel lastig als je bij de friet, ook wat snacks wilt frituren, heb je eigenlijk 2 pannen nodig. Dat is wel omslachtig.

        Beantwoorden
    • 17 mei 2014 op 17:07
      Permante link

      Ik wil even reageren, wij hebben lang gefrituurd in kokosolie met gewone aardappelen, de olie bleef helder van kleur. Nu wij om gezondheidsredenen zoete aardappelen gebruiken wordt de olie erg donkergrijs van kleur en begint meer te walmen, is dit schadelijk ?

      Beantwoorden
  • 9 oktober 2013 op 09:42
    Permante link

    Ik gebruik kokosolie voor het braden van vlees maar ondanks dat ik altijd mijn vlees eerst met keukenpapier droog, gaat het vet altijd vreselijk spetteren. Ik probeer het vet niet te heet te warmen maar wij willen wel een lekke bruine korstje op. Hoe zit dat met frituren? Moet ik dan ook elke keer mijn keuken soppen?

    Beantwoorden
    • 10 oktober 2013 op 18:29
      Permante link

      Beste Judith,

      Het heeft met zóveel factoren te maken of iets spettert of niet: welke kokosolie gebruik je, hoe heet is het vet al als je het vlees er in doet, m.a.w. heeft het vet rustig heet kunnen worden of is het opgejaagd door een hoge vlam, het merk kokosolie, de batch kokosolie waarbij misschien in de productie iets afwijkends is gebeurd, het merk en type frituurpan, het vochtgehalte van het vlees, temperatuur van het vlees wellicht (komt het direct uit de koelkast of heeft het geacclimatiseerd op je keukenblad) en ga zo maar door.

      Dus het is heel moeilijk aan te geven waar het fout zou kunnen gaan en het is sowieso niet te garanderen dat het goed gaat.

      Het is een kwestie van gewoon doen, en dan kijken wat voor jou het beste werkt!

      Het allerbelangrijkste is het allergrootste voordeel / winstpunt waarvoor je het allemaal doet voor ogen te houden: gezonde voeding en geen transvetzuren of andere rommel in je gefrituurde eten. Het alternatief lijkt me -in mijn optiek althans…geen optie 😉

      Vriendelijke groet,

      Bart

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *