Noot: met het onderstaande artikel beweert de auteur niet dat het onomstotelijk bewezen is dat kokosolie definitief tot een verbeterd cholesterolprofiel zou leiden. Uitspraken in dit artikel zijn opgetekend uit publiekelijk toegankelijk wetenschappelijk onderzoek (zie bronnen) en zijn momenteel nog niet opgenomen in claims die officieel door de EU worden ondersteund.

 

Wat zijn de effecten van kokosolie op het cholesterol? Wat doet kokosolie met HDL en de totaal/HDL-verhouding? Lees hier verder over kokosolie en cholesterol. De belangrijkste soorten cholesterol:

Een cholesterolmolecuul

1) LDL

Wordt vaak kortweg het slechte cholesterol genoemd. Echter, er bestaan verschillende soorten LDL. Zo heb je grote onschadelijke LDL A deeltjes (large buoyant LDL) en de kleine schadelijke LDL (small dense LDL).

Vetrijkere voeding blijkt meer van de goede variant LDL op te leveren.

2) HDL

Wordt vaak het goede cholesterol genoemd. Ook dit is niet helemaal terecht want alleen de drie grootste van de 5 soorten HDL zijn weldadig voor de mens. De 2 kleinere soorten hebben een minder positieve werking dan de grote soorten.

Voedingsmiddelen die je HDL verhogen zijn o.a. vezelrijke voeding, pure chocolade (des te puurder des te beter), walnoten en groene thee . Deze voedingsmiddelen zijn ook geassocieerd met een hogere gezondheid.

Mensink RP, Zock PL, Kester AD, Katan MB. Effects of dietary fatty acids and carbohydrates on the ratio of serum total to HDL cholesterol and on serum lipids and apolipoproteins: a meta-analysis of 60 controlled trials. Am J Clin Nutr. 2003 May;77(5):1146-55.
 

3) Triglyceriden

Triglyceriden worden als ongunstig gezien voor de conditie van uw hart. Vooral zeer koolhydraatrijke maaltijden die uw bloedsuikers snel doen stijgen leveren triglyceriden aan.

4) Totaal cholesterol

Som van LDL, VLDL en HDL.

5) Totaal : HDL-cholesterol

Vroeger keek men vooral naar het totaal cholesterol. Inmiddels kijkt men naar de totaal cholesterol-staat-tot-HDL-ratio (TC:HDL).

Hoe hoger deze ratio, des te slechter. Let wel: deze ratio is dus  veelzeggender dan OF uw totale cholesterolgehalte, OF uw LDL-gehalte OF uw HDL-gehalte.

Met andere woorden: een goede TC:HDL-ratio hebben is belangrijker dan bijvoorbeeld een laag LDL-gehalte hebben.

Lees hier verder over het effect van kokosolie op cholesterol >>>

Eén gedachte over “Kokosolie en cholesterol

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *