Past kokosolie in een verantwoord dieet? Wat zijn de voor- en nadelen van kokosolie in je dieet?

VettenIn klassieke diëten zijn de regels vaak als volgt:

  • zo weinig mogelijk calorieën (energie)
  • zo weinig mogelijk vet
  • zo weinig mogelijk verzadigd vet
  • het merendeel van je energie uit koolhydraten halen

Gelukkig ontstaan er continu nieuwe inzichten in wat gezond is. En gelukkig is  er geen gulden regel die dicteert dat wat voor de een goed is, ook voor de ander werkt. Zo zijn er de laatste jaren talloze nieuwe vormen van dieet bijgekomen.

Denk aan diverse koolhydraatarme dieetvormen als South Beach, Atkins of het eiwitdieet dat momenteel erg populair schijnt te zijn.

Met al die verschillende invullingen van dieet kan de vraag bij mensen rijzen:”Past kokosolie wel in een verantwoord dieet?”. Om die vraag te kunnen beantwoorden moeten we eerst even bekijken wat kokosolie nu precies is en wat het voor je kan doen.

Kokosolie en calorieën

Kokosolie is een vetproduct dat voor 100% uit vetten bestaat. Net zoals bijvoorbeeld olijfolie. En, veel mensen weten al dat vetten meer calorieën bevatten dan koolhydraten of eiwitten. Vetten bevatten gemiddeld 9 kcal (= kilocalorieën oftewel 1000 calorieën) per gram, koolhydraten 4 kcal per gram en eiwitten ook 4 kcal per gram.

Kokosolie bevat 8,6 kcal per gram wat minder is dan de meeste vetten of oliesoorten.

Doordat kokosolie voor 75% uit middellange keten vetzuren bestaat is het voor de meeste mensen ook lichter verteerbaar.

Voor- en nadelen van kokosolie in je dieet

Over de nadelen van kokosolie in je dieet kan ik vrij kort zijn. Tenzij je op een of andere manier simpelweg niet goed tegen kokosolie kunt, omdat je bijvoorbeeld de smaak of geur niet lekker vindt, zijn er eigenlijk geen redenen te vinden waarom kokosolie nadelig zou zijn om in je dieet op te nemen. De enige kanttekening die je zou kunnen zetten bij het toevoegen van kokosolie in je dieet, is dat het minder gunstig blijkt te zijn om verzadigde vetten te combineren met zogeheten ‘snelle koolhydraten’. Het blijkt namelijk dat wanneer je dit combineert, er enkele effecten optreden die nadelig te noemen zijn. Voor meer informatie over dit onderwerp, zie het artikel over de combinatie van verzadigd vet en koolhydraten elders op deze website.

Eerder vertelde ik je dat kokosolie voor de meeste mensen lichter verteerbaar is doordat het voor het grootste deel uit middellange keten vetzuren bestaat. En ze bevatten iets minder calorieën ook. Maar zijn calorieën dan zo bepalend voor het wel of niet slagen van je dieet en is jouw dieet per definitie verantwoord als je minder calorieën inneemt?

Waarom “diëten” niet werkt…

Waarom mislukt bij zoveel mensen het klassieke “diëten”?

Er zijn nogal wat algemeen aanvaarde ‘waarheden’ over voeding. Denk bijvoorbeeld aan ‘Van vet eten word je vet’ of ‘Als je minder calorieën tot je neemt, val je automatisch af. Ik schreef een uitgebreid artikel over de redenen waarom het zoveel mensen niet lukt om echt af te vallen.

Lees alles over waarom diëten voor veel mensen niet lukt in het artikel “Wat is er mis met diëten en wat werkt wél?” op een van mijn andere websites (opent in een nieuw venster of tabblad).

 

Help anderen ook gezonder te worden en deel dit artikel