Kokosolie: de gezondste olie op aarde!

bartvanveen- Bart van Veen

Kokosolie of: kokosvet is een smakelijk en 100% natuurlijk product dat door steeds meer mensen in Nederland en Vlaanderen wordt ontdekt en gebruikt. Kokosolie, een van oorsprong tropische olie, heeft lange tijd met een negatief imago te kampen gehad. In de zestiger jaren manipuleerden tegenstanders van verzadigde vetten onderzoeksgegevens zodat zij hun chemisch geraffineerde, goedkoop geproduceerde plantaardige oliën konden promoten als zijnde ‘gezond’.

kokosolie boek

“Het kokosoliewonder” van de Amerikaanse natuurarts Bruce Fife is waarschijnlijk het meest complete boek over kokosolie dat momenteel verkrijgbaar is. Klik op het plaatje om er meer over te weten!

Dit heeft voor veel gezondheidsproblemen gezorgd. Vloeibare plantaardige oliën bevatten namelijk relatief veel zogeheten ‘omega-6 vetzuren’. Wetenschappers hebben een te hoge inname van dit soort vetzuren gelinkt aan serieuze gezondheidsrisico’s.

Een gebalanceerd voedingspatroon levert zowel meervoudig onverzadigde vetzuren, enkelvoudig onverzadigde vetzuren en verzadigde vetzuren. Daarbij is belangrijk dat een omega-6/omega-3-verhouding van ongeveer 1:1 wordt aangehouden.

De onderzoeken van een Amerikaanse arts genaamd Ancel Keys speelden in de jaren ’60 een grote rol in de vorming van de publieke opinie ten aanzien van vetten. In deze onderzoeken ‘bewees’ Keys zogenaamd dat verzadigde vetten tot een verhoogd cholesterol zouden leiden wat niet goed voor de gezondheid zou zijn. Later onderzoek toonde echter aan dat Keys in zijn bekende / beruchte 7 Landen Studie veel landen had weggelaten. Had hij die landen wel in zijn onderzoek meegenomen, dan zou hij nooit een relatie tussen verzadigde vetten en een verslechterde gezondheid hebben kunnen ‘aantonen’. Bovendien gebruikte Keys in een van zijn onderzoeken gehard (gehydrogeneerd) kokosvet bij dieren. Gehard vet zorgt voor tekorten aan essentiële vetzuren en staat er inmiddels om bekend voor zeer veel gezondheidsklachten te zorgen.

Het Voedingscentrum houdt dit dogma tot op de dag van vandaag hardnekkig vol, ondanks hun slogan ‘Eerlijk over eten’.

De laatste jaren wordt uit wetenschappelijk onderzoek echter steeds duidelijker dat veel van de ongezonde eigenschappen die men aan kokosolie dacht te kunnen toeschrijven de plank volledig misslaan.

  • Kokosolie: 50% laurinezuur

    molecuul laurinezuur

    Een molecuulmodel van laurinezuur

Kokosolie bestaat voor ongeveer 50% uit het verzadigd vetzuur laurinezuur. Laurinezuur is een verzadigd vetzuur met de chemische notatie C12:0. Het behoort tot de middellange keten vetzuren. In het Engels heet dat een MCFA (medium chain fatty acid) of MCSFA (medium chain saturated fatty acid). Laurinezuur wordt in het lichaam omgezet in een molecuul genaamd monolaurine.

Moedermelk bestaat voor zo’n 30% uit laurinezuur.

Andere middellange keten vetzuren die in kokosolie zitten zijn caprylzuur (acht koolstofatomen, C8:0), caprinezuur (tien koolstofatomen, C10:0).

Zie ook het artikel ‘De voedingswaarde van kokosolie‘.

  • Kokosolie is een stabiele keukenolie

Kokosolie kent vele toepassingen. Zo kun je er in een handomdraai heerlijke smoothies mee maken!Kokosolie bestaat voor grofweg 90% uit verzadigde plantaardige vetten. Verzadigde vetten zijn zeer ongevoelig voor hitte en oxidatie door bijvoorbeeld zonlicht of contact met zuurstof. Daarom is het van nature langer houdbaar en wordt het minder snel ranzig of giftig tijdens het bakken.

Kokosolie gaat dan ook volgens gebruikers tot wel 15 keer zo lang mee in de frituurpan dan gangbare frituuroliën [TIP: wanneer je frituurt met niet-ontgeurde virgin kokosolie, houd dan een maximum frituurtemperatuur aan van 170°C. Het rookpunt van ongeraffineerde kokosolie ligt namelijk bij 177°C] en heeft doorgaans een natuurlijke houdbaarheid van wel 2 jaar na productie. Veel mensen bakken in ‘populaire’ oliën zoals zonnebloemolie of sojaolie. Deze oliesoorten hebben een hoog gehalte aan meervoudig onverzadigde vetzuren (MOV). MOV zijn echter juist zeer gevoelig voor hitte en oxidatie omdat de moleculen meerdere zogeheten dubbele bindingen bevatten.

Zie ook het artikel over frituren in kokosolie.

biologische kokosolie in glazen pot


Tip: onze biologische kokosolie is wat je van een uitstekende kwaliteit mag verwachten: koudgeperst, ongeraffineerd en niet ontgeurd. Voor meer info en bestellen, zie de webshop: http://www.kokosolienederland.nl

  • Kokosolie bevat 8,6 kilocalorieën per gram

Kokosolie bestaat voor zo’n 65% uit zogeheten MCT (medium chain triglycerides). Dat zijn vetmoleculen die niet zo lang zijn als de vetzuren uit gangbare bronnen van olie en vet. In onderstaande tabel vind je een vergelijking van kokosolie met enkele andere veelgebruikte oliesoorten.

Soort olie/vetKcal per 100 ml
kokosolie783
palmpitolie783
pindaolie795
lijnzaadolie797
tarwekiemolie802
canola olie803
katoenzaadolie803
maïsolie803
saffloerolie, rijk aan linolzuur803
sesamolie803
walnootolie803
zonnebloemolie, rijk aan linolzuur803
zonnebloemolie, rijk aan oliezuur825
olijfolie, extra virgin840

Bron:
Mary G. Enig, Ph.D. Feiten over vetten. Het complete basiswerk over de voedingswaarde van oliën, vetten en cholesterol. Drukkerij Bakker, Roelofarendsveen (2003, vertaling); ISBN 90-806706-18, p.292-293.

Overtuigd? Of juist nog niet overtuigd? Ontdek hier de 7 bewezen voordelen van onze biologische kokosolie…

Meer weten over kokosolie? Download onze gratis producten in de sectie ‘Gratis downloads‘ zoals ons e-book met kokosolie recepten of ons gratis e-book met low carb recepten voor wie extra aandacht aan zijn of haar gezondheid wil schenken!

 
Help anderen ook gezonder te worden en deel dit artikel

158 reacties op “Kokosolie: de gezondste olie op aarde!

    • Wieny, de vraag die je je moet stellen hierbij is: wat is de kwaliteit? Denk aan bio, koudgeperst, behandelingsmethoden etc. En wordt de kokosolie op een milieuvriendelijke en sociaal gezonde manier vervaardigd?

  1. Bart graag even een reactie op een artikel van Melchior Meyers”

    Ik heb wel eens achteloos laten vallen dat kokosproducten mij niet goed bekomen. Substantiële hoeveelheden kokosvet, kokosmelk, santen, etc. geven me het gevoel van een alcoholvrije kater en bezorgen me costochondritis-achtige pijntjes (het gevoel alsof een geoefend slagwerker je borstkas heeft gebruikt als drumstel). Of eigenlijk moet ik zeggen dat het gebruik van kokosproducten bij mij geassocieerd lijkt te zijn met die sensaties. Ik deed het lange tijd af als een niet relevante n=1 en bleef gewoon zo veel mogelijk Nederpaleo/Strandpaleo. Maar onlangs vertelde een Zweedse kleedkamermaat (paleo) mij dat hij afgelopen winter was geplaagd door hartkloppingen, angstaanjagende borstpijnen en panieksensaties en dat hij zelfs enige tijd niet meer had durven zwemmen. Aanvankelijk dacht hij aan te weinig koolhydraten (zou ik ook meteen aan denken), maar liberale consumptie van fruit en safe starches hielp niet. Al die narigheid verdween echter als sneeuw voor de zon toen hij al experimenterend stopte met het (tot dat moment rijkelijke) gebruik van kokosolie. “Ik was tamelijk blij dat ik dat ontdekte,” zei hij. Een flink understatement, vermoed ik. Genoemde klachten zouden mij als extreem ziektevrezende wel naar de spoed hebben gevoerd, denk ik ;-).

    Getriggerd zette ik Dr Google aan het werk.

    Ai.

    Hier is mogelijk iets aan de hand. Op PaleoHacks melden diverse mensen tachycardie (snelle hartslag), pijn op de borst en angstklachten na het gebruik van kokosvet (veel links, kijk zelf maar even). Maar het opmerkelijkst vind ik de ervaring van Dr Robert Su van Carbohydrates Can Kill. Als er iemand graag zou willen dat door kokosvet geïnduceerde ketose de fysiologische hemel op aarde betekent, is hij het. Maar zijn hartstochtelijke affaire met kokosolie liep niet zoals hij het zich had voorgesteld. Hieronder plak ik twee quotes van hem op zijn forum. Ook de reacties van anderen zijn interessant.

    Wat er aan de hand is… I haven’t the foggiest. Is het de (fysiologisch even niet gewenste, maar door MCT’s opgedrongen) ketose? Is het iets in kokos? Is het niet de kokos, maar iets heel anders? Genoemde ‘adverse reactions’ gelden vrijwel zeker niet voor iedereen. De waarneming lijkt me desalniettemin belangrijk genoeg om even te melden.

    Rest mij jullie zessen een prettige terrasmiddag te wensen.

    Hier is Dr Robert Su:

    I suspect the ketosis (mild and with little ketonuria) produced with low-carb high-fat diet is no comparison with the ketosis (severe with significant ketonuria) produced with excess consumption of coconut oil and/or MCTs.
I had improved my health with remarkable physical strength for seven years since October 2002 with my own carbohydrate-restricted, fat-rich diet. In the fall of 2009, I began to take two tablespoons of coconut oil daily, and three tablespoons of it during the final month in the spring of 2012 when I became symptomatic severely. In the summer of 2010, I began to experience exertional angina. Besides, I got hypertension, cardiac arrhythmia, carotid atherosclerosis with 80-99.5% of occlusion in my right internal carotid………. Thanks to maintaining my carbohydrate-restricted diet, I did not have hyperglycemia but still had 2(+) ketone in the urine in a test done in the spring of 2012. I stopped using coconut oil immediately after that. However, the damages are done and need the time for me to reverse them.

    en:

    I understand your confusion when you went online to find information about coconut oil and its possible side effects. understandably, a majority of the posts about the health benefits of coconut oil comes from the industry and its followers who promote the use of coconut oil. However, you would also find a few posts that try to alert the user of the coconut about the possible side effects. I had improved my health so much since I restricted carbohydrates in October 2002. I began to use coconut oil 2 tablespoons daily and began to notice my blood pressure went up with increasing exertional chest pain (angina pectoris) over the next two and a half years. The symptoms went acutely worse during a month between February and March 2012 after I increased the intake from two tablespoons to three. I finally realized that coconut oil was responsible for the downturn in my health. I immediately stopped taking it, and went back to my original carbohydrate-restricted diet.
I believe that using coconut oil in cooking should not be a problem as long as the amount is small. However, one should be cautious when he is taking an amount of coconut oil more than which for cooking. He should test his urine for ketone regularly to make sure it stays no higher than trace or one positive. He should also increase his physical activity for consuming the ketone derived from coconut oil. Beta-hydroxybutyrate in excess, in my opinion, is unhealthy at least.

  2. Hallo Bart,

    wij frituren thuis al een paar jaren met geurloze biologische kokosolie , maar nadat we het vervangen hebben na een jaar kookt de frituurpan over alleen als ik patat bek en niet bij frikadellen of kroketten. Weet jij hoe dit kan?

    • Ik denk dat dat komt doordat je diepvries patat gebruik en hier veel vocht in de vorm van ijs op zit. Bij kroketten of frikandellen is dat minder. Het zou kunnen schelen om geen diepvries patat te gebruiken of om het diepvriespatat te ontdoen van ijs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


vier − = 3

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>